Одржан стручни форум Агенције за квалификације „СТВАРАМО СТАНДАРДЕ — ГРАДИМО ПОВЕРЕЊЕ“
Стручни форум Агенције за квалификације "СТВАРАМО СТАНДАРДЕ ГРАДИМО ПОВЕРЕЊЕ" одржан је од 8. до 10. октобра 2025. године у Врњачкој Бањи са циљем успостављања ефикасних модела повезивања образовања и запошљавања, стратешког планирања и континуираног системског унапређивања.
Стручни форум Агенције за квалификације „СТВАРАМО СТАНДАРДЕ ГРАДИМО ПОВЕРЕЊЕ” одржан је од 8. до 10. октобра 2025. године у Врњачкој Бањи са циљем успостављања ефикасних модела повезивања образовања и запошљавања, стратешког планирања и континуираног системског унапређивања.
Програм форума обухватио је презентацију кључних резултата рада Агенције за квалификације и истакнутих међународних пројеката, доделу захвалница дугогодишњим сарадницима и партнерима, као и четири радионице на теме каријерног вођења и саветовања, неформалног образовања одраслих, признавања страних школских исправа и развоја квалификација.
Догађај је окупио представнике образовних институција — представнике Министарства просвете, просветне саветнике из различитих школских управа и републичке просветне инспекторе, представнике заједница школа и самих школа. Форуму су присуствовали и представници локалних самоуправа, међународних пројеката и иницијатива, као и представници регионалних развојних агенција, асоцијација и организација.
У уводном делу програма проф. др Часлав Митровић, директор Агенције за квалификације, представио је кључне резултате рада Агенције, од њеног оснивања 2018. године до данас, међу којима су 155 предлога стандарда квалификација које је Агенција израдила, као и 541 одобрена обука за неформално образовање одраслих. У контексту признавања страних школских исправа приметан је линеаран раст на годишњем нивоу у броју израђених решења о признавању страних школских исправа — 2022. године урађено је 5991, а 2024. године 7658 решења.
Након излагања директора Агенције за квалификације, уследило је представљање истакнутих међународних пројеката у којима Агенција учествује.
О пројекту MicroGuide у чијем фокусу је била израда смерница за увођење микрокреденцијала у високо образовање говорила је Ивана Чворовић Плавшић, заменица директора Агенције за квалификације. Истакнути су резултати пројекта, као и измене Закона о високом образовању у којем су микрокреденцијали по први пут препознати.
О дигитализацији процеса признавања страних високошколских исправа, која је у фокусу пројекта EPIR, говорила је Мирјана Поледица, руководилац ENIC/NARIC центра. Агенција има развијен систем електронског подношења захтева за признавање страних школских исправа за све нивое образовања, те је у складу са тим учињен битан корак ка пружању додатних информација у виду дигиталног асистента (chatbot) који доступан на веб-сајту Агенције за квалификације и овом је приликом први пут представљен јавности.
Пројекат AdaptED — Путеви инклузивног учења: прилагођавање програма образовања одраслих за особе са стеченим моторичким сметњама, представио је директор Агенције за квалификације. Носилац пројекта је Агенција за квалификације, а резултираће Приручником за прилагођавање обука за особе са стеченим моторичким сметњама.
У оквиру првог дела програма директор Агенције за квалификације уручио је захвалнице истакнутим сарадницима — за дугогодишњи заједнички рад, професионалну посвећеност и допринос остваривању заједничких циљева.
У другом делу програма одржане су четири паралелне радионице на теме каријерног вођења и саветовања, неформалног образовања одраслих, признавања страних школских исправа и развоја квалификација.
Радионица 1: Каријерно вођење и саветовање (КВиС)
Радионица је организована уз подршку пројекта „Знањем до посла” (E2E), а у фокусу радионице било је успостављање оптималних резултата повезивања образовања и запошљавања на локалном нивоу. Округли сто је окупио представнике Агенције за квалификације и E2E пројекта, пружаоце услуга каријерног вођења и саветовања, Министарства просвете, регионалних развојних агенција, локалних самоуправа и школа. Радионица је била фокусирана на размену искустава, идентификовање одрживих модела за пружање услуга каријерног вођења и саветовања и јачање локалних екосистема који подржавају младе у образовању и запошљавању. Кроз дијалог и сарадњу, округли сто је имао за циљ да ојача национални систем каријерног вођења и осигура да свака млада особа у нашој земљи има приступ квалитетној подршци у планирању своје будућности.
Радионица 2: ЈПОА центар — акредитација програма неформалног образовања одраслих
У фокусу радионице била је процена програма обуке у функцији осигурања квалитета неформалног образовања одраслих. Циљ радионице био је да учесницима пружи јасне смернице и практичне алате за процену програма неформалног образовања одраслих. Током радионице представљени су основни принципи и критеријуми за процену програма неформалног образовања одраслих, али и стандард квалификације као оквир за осигурање квалитета обука. Радионици су присуствовали просветни саветници, просветни инспектори, директори школа и наставници. Радионица је допринела јачању поверења и унапређивању сарадње са спољним сарадницима које Агенција за квалификације може именовати у комисије за проверу испуњености услова у поступку одобравања статуса ЈПОА. На тај начин, континуирано се унапређују квалитет и кредибилитет система неформалног образовања одраслих у Републици Србији.
Радионица 3: ENIC/NARIC центар — признавање страних школских исправа
У фокусу радионице било је превазилажење административних и практичних препрека које се јављају у процесу признавања страних школских исправа. Радионица је организована с циљем да се учесницима приближе и појасне релевантне законске одредбе, као и да се кроз дијалог и размену искустава јасније дефинишу процедуре и кораци који се примењују у оквиру овог поступка. Посебна пажња посвећена је тумачењу важећих прописа и идентификовању потенцијалних изазова у пракси. У радионици су учествовали запослени у ENIC/NARIC центру, као и директори гимназија и средњих стручних школа из различитих региона. Њихово активно учешће допринело је квалитету дискусије, омогућивши да се размотри низ конкретних случајева из праксе.
Радионица 4: РКиПСВ центар — развој квалификација и подршка секторским већима НОКС-а
У фокусу радионице била је размена искустава и мишљења, као и дефинисање предлога за ефикасније укључивање послодаваца у систем образовања. Радионица је имала за циљ да омогући запосленима да препознају изазове и потребе реформе система НОКС-а, као и да заједнички формулишу практичне предлоге који ће допринети јачању сарадње између образовних институција и привреде. У радионици су учествовали координатори за подршку секторским већима, као и експерт пројекта ИПА 2020, господин Елидо Бандељ, који је својим искуством и стручним увидом допринео продубљивању дискусије и усмеравању разговора ка конкретним решењима. Дискусија је била усмерена на осмишљавање начина за подстицање активнијег учешћа послодаваца у процесу развоја стандарда квалификација и њихово веће ангажовање у припреми иницијатива за развој нових стандарда квалификација. Посебан нагласак стављен је на важност континуираног дијалога између образовног система и тржишта рада, како би квалификације боље одговарале реалним потребама послодаваца и омогућиле лакше запошљавање ученика и полазника.
Стручни форум Агенције за квалификације „СТВАРАМО СТАНДАРДЕ — ГРАДИМО ПОВЕРЕЊЕ” омогућио је професионално умрежавање стручњака у различитим областима, док су на дискусијама и радионицама покренута значајна питања и направљени битни кораци ка системском унапређењу.